Egyre gyakoribbá váltak az online csalások!
Ön ne váljon áldozattá!
Kérjük, olvassa el és fogadja meg tanácsainkat!
Az ún. „banki ügyintézős” csaláskor az elkövetők egyike bankbiztonsági szakembernek adja ki magát és azzal hívja fel a sértettet, hogy a bankszámláján jogosulatlan tranzakciók történtek.
Az elkövető célja, hogy megszerezze a sértett online vásárláshoz szükséges bankkártya adatait, illetve a netbank belépéshez szükséges azonosító adatait. Jellemző, hogy az elkövetők rendkívül elszántak és kitartóak, akár több órás, hitelesnek tűnő beszélgetéseket folytatnak a sértettekkel amivel elnyerik a bizalmukat.
A bankok telefonon nem kérnek bankkártya adatokat, illetve internetes belépési adatokat az ügyfelektől, így ha ilyen adatokat kér a telefonáló, kezdjünk gyanakodni!
„Ügyintézőnek” telefonon ne adjunk meg bankkártyaadatot!
„Ügyintézőnek” telefonon ne adjunk meg internetes belépési adatot!
Internetbankolásra a bank applikációját használjuk !
A „hamis link” módszer lényege, hogy az elkövetők a bank hivatalos webcíméhez nagymértékben hasonlító, attól akár csak 1-2 karakterben eltérő webcímű ál-banki oldalt hoznak létre.
Amikor a sértett az internetes keresőbe begépeli a bank nevét, a találatok között elsőként a hamis banki oldal linkje jelenik meg. A sértett erre rákattint, majd abban a hitben van, hogy a bankja hivatalos felületén ad meg adatokat. Valójában azok nem a bank rendszerében jelennek meg, hanem az elkövetők látják. A bűnözők párhuzamosan, azonos időben belépnek a sértett valódi banki oldalára ahol az azonosító adatokat, jelszót, valamint az egyedi, megerősítő SMS kódot is beírják, és már hozzá is férnek a sértett bankszámlájához és banki fiókjához.
A webcím melletti lakat ikonra kattintva ellenőrizzük, hogy biztonságos-e az oldal!
Magyartalan kifejezésekre figyeljünk fel!
Ha pénzt várunk ne adjuk meg a pénz küldőjének a bankkártya adatainkat!
Az „apróhirdetéses csalás” módszer lényege, hogy a sértett online apróhirdetési oldalon árul valamit, az elkövető pedig – csevegő alkalmazáson keresztül – mint vásárló keresi fel őt.
A csaló ezután azt javasolja az eladónak, hogy csomagküldő szolgálatot vegyenek igénybe, ehhez küld neki egy linket azzal, hogy azon keresztül kapja majd meg a vételárat is. A link egy ismert csomagküldő szolgálatéhoz hasonló hamis oldalra vezeti a sértettet, akinek ott ki kell választania a számlavezető bankját, majd ezután egy felugró ablakban meg kell adnia a bankkártyája valamennyi adatát – a CVC biztonsági kódot is beleérve.
Mindezzel a sértett tudtán kívül az elkövető rendelkezésére bocsátja az adatait, aki azokkal online vásárlást indít. A sértett közben egy másik felugró ablakban megadja a telefonjára érkezett SMS kódot is, amit az elkövető már az online vásárlási felületen rögzít.
Előfordul, hogy az elkövetők nem csomagküldő szolgálatra hivatkoznak, hanem azt közlik, hogy közvetlenül a hirdetési oldalon keresztül küldik el a vételárat, és annak fogadásához küldenek linket.
Fontos, hogy hirdetési ügyletek során ne kattintsunk az állítólagos vevő által küldött linkekre és eleve legyen gyanús az, hogy ha pénzt várunk, akkor a bankszámlaszámunk helyett miért kérik tőlünk a bankkártya adatainkat.
Jellemző és gyanúra okot adó körülmény az is, hogy a hamis weboldalak rendszerint magyartalan kifejezéseket használnak.
A „nyereményjáték” módszer lényege, hogy az elkövetők nyereményjátékra hivatkoznak és így szerzik meg a sértettek bankkártya adatait vagy arra veszik rá áldozataikat, hogy kisebb összegű regisztrációs díjat fizessenek a nyereményük kiutalása érdekében.
Ha pénzt várunk, akkor ne adjuk meg a bankkártya adatainkat és ne utaljuk pénzt arra, hogy megkapjunk egy ajándékot.
Az ún. „ráijesztős” módszerrel elkövetett csalások is terjednek. Ennél a módszernél az elkövetők chatben, sms-ben, vagy emailben rendszerint valamilyen felszólítást vagy figyelmeztetést küldenek, például streaming szolgáltató vagy hatóság nevében. Ezek a levelek vagy üzenetek szólhatnak arról, hogy a szolgáltató nem tudta levonni az előfizetést, ezért egy küldött linken belépési és bankkártya adatokat kér vagy ha hatóság nevében próbálkoznak a csalók, akkor jellemzően valamilyen idézésre vagy felszólításra hivatkoznak, amit a káros linkre kattintva lehet elérni.
Gyanakodjunk, ha váratlan felszólítást kapunk. Ha elektronikus levelet kapunk mindig ellenőrizzük a feladót. A kifejezések általában magyartalanok, helyesírási és fogalmazási hibák szerepelnek a mondatokban, ezért eleve legyen gyanús a nyelvtanilag helytelen, magyartalan megfogalmazás. Soha ne kattintsunk csatolmányokra, linkekre megszokásból, mindig legyünk körültekintőek.
Az ismertetett elkövetési módszerek közös jellemzője, hogy az eldobható SIM kártyák vagy azonosíthatatlan IP, illetve e-mail címek mögé bújó csalók kilétének felderítése bonyolult feladat, ezért kiemelten fontos hangsúlyt helyezni ezeknek a bűncselekményeknek a megelőzésére, amelyhez fokozott körültekintésre és elővigyázatosságra van szükség.
Bűncselekmény elkövetése során forduljon a rendőrséghez és haladéktalanul tegyen feljelentést!